Sidor

söndag 10 januari 2010

Kulturslag, kulturställen och kulturbärare

Man brukar internt redovisa självkostnaden för en produkt med hjälp en av självkostnadsmodell. Man delar in kostnaderna i kostnadsslag, tar reda på vilka kostnader som är direkt hänförbara till produkten och vilka som uppstår indirekt visa sk kostnadsställen för att till slut kunna hänföra kostnaderna till aktuellt objekt som är en kostnadsbärare. Nu kan man fråga sig vad finns det för kulturslag, kulturställen och kulturbärare i en verksamhet och hur de ska redovisas? Det får jag grunna vidare på. Det här med kulturekonomi och framför allt kulturredovisning måste utecklas, språkligt och konceptuellt, om ämnet ska tas på allvar. Vad finns det i din tillvaro som skulle kunna liknas vid en medveten kulturell aktivitet? Kanske finns det många kulturella aktiviter i tillvaron som vi inte är medvetna om. Och då menar jag inte bara konsumtion av kulturbaserade produkter och tjänster som framställts av andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar